خيانة الذات بين قسوة الفقر وتحوّلات الروح

 

خيانة الذات بين قسوة الفقر وتحوّلات الروح

نصّ فلسفي — عدنان مهدي الطائي

تمهيد

بين الاعتياد والسقوط هناك لحظة فارقة في حياة الإنسان؛ لحظة يقف فيها على حافةٍ ضيّقة بين جوع الروح وجوع الجسد، بين أن يحافظ على ما تبقّى من كرامته، أو أن يمدّ يده نحو خيارٍ لم يكن يتخيّله يوماً. قال دوستويفسكي: "بكوا في أول الأمر ثم ألفوا وتعودوا؛ إن الإنسان يألف كل شيء… يا له من حقير." لم يقصد حقارة الإنسان في أصل خلقته، بل هشاشته حين تطول معاناته، وقدرته العجيبة على التكيّف حتى مع السقوط، حتى يصبح القبح مألوفاً مع الزمن. 

ولكن
هل يصبح الإنسان حقيراً لأنه يتعوّد؟ أم لأن العالم يضعه في زاويةٍ مظلمة لا مفرّ منها؟ هناك نساءٌ أُجبرتهنّ الحاجة على بيع أجسادهنّ، ورجالٌ انحنوا للفساد كي يسدّوا جوع أطفالهم، وآخرون رموا ضمائرهم في سوق المساومات ليضمنوا لقمة أو حماية أو بقاءً في وظيفة. غير أنّ هؤلاء ليسوا خونةً لذواتهم؛ بل ضحايا عالمٍ خانهم قبل أن يمدّوا أيديهم إليه. فالخيانة ليست في الجسد، ولا في الفعل القبيح المفروض على جائع، ولا في ضعيفٍ انكسر تحت وطأة الحاجة. 1ذن ماهية الخيانة الحقيقية: الخيانة الحقيقية تُولد عندما يملك الإنسان القدرة على الرفض ويختار القبول، وعندما يستطيع الوقوف فيفضّل الزحف، وعندما يرى الحقيقة ثم يغمض عينيه طوعاً. هنا فقط يصبح الاعتياد سقوطاً، ويصبح السقوط خيانة. أمّا الذين دفعتهم الظروف إلى حافة الاختيار المستحيل، فهم لا يخونون؛ بل يحاولون النجاة بأي وسيلة، ولو كانت من ظلال الظلام نفسه. 

الفقر… والضمير

الفقر لا يسلب الإنسان شرفه، بل الذي يسلبه هو مجتمعٌ يرى المحتاج ثم يدير ظهره؛ وحاكم يبني قوّته فوق جوع الفقراء؛ وغنيّ ينام على مائدةٍ مليئة فيظنّ أن العالم بأسره ممتلئ مثلها. إن الشرف الحقيقي ليس في الجسد، بل في الضمير. ومن فقد سبل الحياة لا يُحاسَب على ما اضطر إليه، بل يُحاسَب من تركه وحيداً في العراء.

خاتمة: وبين التعود والضرورة، يظلّ الإنسان يبحث عن بصيص كرامةٍ يحتمي به، حتى لو انطفأت كل الأنوار.

 

English Page | الصفحة الإنكليزية

Betraying the Self Between the Cruelty of Poverty and the Transformations of the Soul

A Philosophical Essay — Adnan Mahdi Al-Tai

Preface

There comes a defining moment in a person’s life—
a moment standing on a narrow edge between the hunger of the soul and the hunger of the body,
between preserving the last fragments of dignity
or reaching for a choice once unthinkable.

Dostoevsky wrote:

“At first they wept, then they grew accustomed; man grows accustomed to anything—what a contemptible creature he is.”

He did not mean that man is contemptible by nature,
but that prolonged suffering reshapes the spirit,
and that the human being can adapt even to disgrace
until ugliness becomes familiar.

Between Habit and Descent

But does a person become contemptible because he adapts?
Or because the world forces him into a corner with no escape?

There are women driven by need to sell their bodies,
men who bowed to corruption to feed their children,
and others who cast away their conscience in the marketplace of compromises
to secure food, protection, or a fragile job.

Yet these are not traitors to themselves;
they are victims of a world that betrayed them long before they reached out for survival.

Betrayal is not in the body,
nor in an imposed act committed by the starving,
nor in the fragile crushed by need.

The Nature of True Betrayal

True betrayal is born when a person has the power to refuse but chooses acceptance;
when he could stand but prefers to crawl;
when he sees the truth yet closes his eyes willingly.
Only then does habit become a fall—
and the fall becomes betrayal.

But those whom harsh circumstances push to impossible choices
do not betray.
They seek survival by any means,
even if those means belong to the shadows.

Poverty and Conscience

Poverty does not strip a person of honor.
What strips it is a society that sees the needy and turns away;
a ruler whose power rests upon the hunger of the poor;
and a wealthy man sleeping before a full table
imagining the world to be just as full.

True honor is not in the body
but in the conscience.
And those denied every path to life
are not judged by what necessity forced upon them—
but by those who abandoned them to hunger.

Conclusion

Between habit and necessity,
the human beings continue searching for a small refuge of dignity—
ev
en when all lights have gone out.

تعليقات

المشاركات الشائعة من هذه المدونة

العربية واللغات الأخرى: تفوق لغوي أم تأثر متبادل؟

العنوان: بين العقل والعدم: رحلة فلسفية وعلمية لإثبات وجود الله

التقسيم البشري على أساس أولاد نوح: دراسة نقدية