نحو حداثة رابعة: العولمة المؤنسنة بين انهيار القطب الواحد وتعدد الأقطاب
نحو حداثة رابعة: العولمة المؤنسنة بين انهيار القطب الواحد وتعدد الأقطاب
بقلم: الباحث عدنان
مهدي الطائي
مقدمة: من فوضى العولمة
إلى أفق جديد
لم يعد العالم اليوم أسيرًا للنظام الأحادي
القطبية الذي فرضته الولايات المتحدة بعد انهيار الاتحاد السوفيتي. فالأحداث
الأخيرة، مثل اجتماع قادة الصين وروسيا وكوريا الشمالية في بكين، ليست مجرد
مناسبات بروتوكولية، بل إشارات صريحة إلى أفول هيمنة القطب الواحد وصعود نظام
متعدد الأقطاب.
لكن هذا التحول الجيوسياسي، رغم أهميته، لا
يكفي بحد ذاته لخلق عالم أكثر عدلاً. فالعولمة الحالية – التي أسميها العولمة
المنفلتة – عمّقت الفجوة بين الأغنياء والفقراء، همشت الهويات، وجعلت الإنسان مجرد ترس
في ماكينة السوق. هنا تبرز الحاجة إلى مشروع جديد: الحداثة الرابعة أو العولمة المؤنسنة.
أولاً: تركة العولمة
المنفلتة
العولمة التي سادت منذ التسعينيات لم تكن
إنسانية، بل كانت أداة لخصخصة العالم وتحويله إلى سوق مفتوح بلا ضوابط. أبرز
مظاهرها:
- تضخم الشركات العابرة للقارات حتى فاقت قوة دول
بكاملها.
- تفكيك الروابط الاجتماعية وتحويل الفرد إلى
مستهلك معزول.
- إشعال صراعات هوياتية (عرقية، دينية، طائفية)
لإبقاء السوق في حالة سيولة دائمة.
هذه "الفوضى المعولمة" أفرزت نظامًا
مأزومًا فاقدًا للشرعية، وأطلقت ردود أفعال مناوئة، كان اجتماع بكين أحد تعبيراتها.
ثانيًا: صراع
العولمات.. شرقية وغربية
ما نشهده اليوم ليس صراع "خير ضد
شر"، بل صدام عولمات:
- عولمة غربية مهترئة: ما تزال تمتلك التفوق التكنولوجي والعسكري،
لكنها تواجه انقسامًا داخليًا وتراجعًا أخلاقيًا.
- عولمة شرقية صاعدة: ترفع شعار السيادة والتنمية، لكنها تقمع
الحريات وتقدم بديلاً استبداديًا.
كلا النموذجين عاجزين عن حل المعضلات الكبرى:
التوفيق بين العدالة والحرية، بين الهوية والإنسانية، بين التقدم المادي والسعادة
الوجودية.
ثالثًا: ملامح الحداثة
الرابعة – العولمة المؤنسنة
منذ عام 2000 طرحت مشروع الحداثة الرابعة
بوصفها استجابة لأزمة العولمة. هذا المشروع لا ينحاز إلى محور ضد آخر، بل يقترح
نموذجًا جديدًا يقوم على:
- العدالة الجذرية: إخضاع موارد العالم لخدمة الجميع، ودمج كفاءة
السوق الرأسمالي مع العدالة الاجتماعية الاشتراكية.
- التعددية المحترمة: الحفاظ على الهويات الثقافية والدينية دون
تسييسها أو تحويلها إلى أداة صراع.
- العلمانية المنضبطة: فصل الدين عن الدولة لحماية المجال العام وضمان
المساواة، لا لإلغاء الدين أو إقصائه.
- حوكمة عالمية عادلة: إصلاح المؤسسات الدولية لتكون ممثلة للتعددية
الجديدة، وتقييد سلطة الشركات العملاقة وفق معايير إنسانية وبيئية.
رابعًا: تعدد الأقطاب
كفرصة
انهيار الأحادية القطبية وصعود التعددية ليس نهاية التاريخ، بل بدايته. إنه
فرصة ذهبية لطرح مشروع العولمة المؤنسنة على الطاولة الدولية، تمامًا كما
أصبحت "الحداثة"، و"ما بعد الحداثة"، و"العولمة الحالية"
مشاريع تاريخية خاضت البشرية تجاربها. لكن هذه المرة يجب أن يكون المشروع القادم
مشروعًا إنسانيًا شاملًا، يضع الإنسان – لا السوق ولا الدولة – في قلب العملية
الحضارية.
خاتمة: المعركة الفكرية
أولًا
المعركة القادمة ليست عسكرية فقط، بل فكرية بالأساس: من سيملك حق تعريف
ملامح "ما بعد العولمة"؟
المطلوب من المثقفين والمفكرين اليوم ألا
ينجروا وراء خطابات المحاور، بل أن يبلوروا بدائل حقيقية.
إن الحداثة الرابعة ليست حلمًا
طوباوياً، بل ضرورة تاريخية؛ لأنها وحدها القادرة على عقلنة التعددية الجديدة
وصياغة عولمة عادلة تُغني الفقراء، وتوحد الضعفاء، وتعيد للإنسان مكانته المركزية
في عالم متصدع.
Towards a Fourth Modernity: Humanized Globalization Amid the Collapse of
Unipolarity
By: Researcher
Adnan Mahdi Al-Taie
Introduction:
From Global Chaos to a New Horizon
The world is no
longer captive to the unipolar system imposed by the United States after the
collapse of the Soviet Union. Recent events—such as the summit in Beijing
bringing together the leaders of China, Russia, and North Korea—are not mere
protocol gatherings, but clear signals of the decline of unipolar hegemony and
the rise of a multipolar world order.
Yet this
geopolitical shift, while significant, is not enough to create a more just
world. The globalization of the past decades, what I call unrestrained
globalization—has deepened the gap between rich and poor, marginalized
identities, and reduced the human being to a cog in the machinery of the
market. Here arises the urgent need for a new project: the Fourth Modernity,
or humanized globalization.
I. The Legacy of
Unrestrained Globalization
The globalization
that emerged in the 1990s was far from humane; it was an instrument for
privatizing the world and transforming it into an open market without limits.
Its main features included:
- The rise of transnational corporations whose power
surpassed that of entire states.
- The dismantling of social solidarity, reducing
individuals to isolated consumers.
- The fueling of identity conflicts (ethnic, religious,
sectarian) to keep markets in perpetual flux.
This “chaotic
globalization” produced a crisis-ridden system, stripped of legitimacy, and
sparked counter-reactions—the Beijing summit being one manifestation.
II. The Clash of
Globalizations: East and West
What we witness
today is not a battle of “good versus evil,” but rather a clash of
globalizations:
- A decaying Western globalization: still
holding technological and military superiority yet suffering from internal
polarization and declining moral legitimacy.
- A rising Eastern globalization: presenting
itself as a counterweight based on sovereignty and development but
suppressing freedoms and offering an authoritarian alternative.
Both models fail
to answer humanity’s essential questions: How to reconcile justice with
freedom? Identity with universal belonging? Material progress with existential
fulfillment?
III. The Fourth
Modernity: Humanized Globalization
Since the year
2000, I have proposed the project of Fourth Modernity as a response to
the crisis of globalization. This project does not side with one pole against
another; it envisions an entirely new model built on:
- Radical justice: subjecting the world’s resources to the service of
all, combining the efficiency and innovation of the capitalist market with
the social solidarity of socialism.
- Respect for pluralism: preserving
cultural and religious identities without politicizing or weaponizing
them.
- Disciplined secularism: separating
religion from the state, not to abolish religion, but to protect the
public sphere and ensure equality among all citizens regardless of belief.
- Fair global governance: reforming
international institutions to reflect the new multipolar reality, while
curbing the unchecked power of corporations through ethical and
environmental standards.
IV. Multipolarity
as an Opportunity
The collapse of
unipolarity and the rise of multipolarity does not mark the “end of history,”
but its rebirth. It is a golden opportunity to place the project of
humanized globalization on the global agenda—just as modernity, postmodernity,
and current globalization became historical paradigms through which
humanity has journeyed.
This time,
however, the next project must be truly human-centered, with the individual—not
the market nor the state—at the heart of civilization.
Conclusion: The
Intellectual Battle Comes First
The coming
struggle is not merely military, but primarily intellectual: who will define
the contours of “post-globalization”?
Intellectuals and
thinkers must resist falling into the rhetoric of power blocs and instead
articulate genuine alternatives.
The Fourth Modernity is not a utopian dream, but a historical
necessity—because only such a model can rationalize the emerging multipolarity
and build a just globalization that enriches the poor, empowers the weak, and
restores the centrality of the human being in a fractured world.
تعليقات
إرسال تعليق