نحو حداثة رابعة: العولمة المؤنسنة بين انهيار القطب الواحد وتعدد الأقطاب

 

نحو حداثة رابعة: العولمة المؤنسنة بين انهيار القطب الواحد وتعدد الأقطاب

بقلم: الباحث عدنان مهدي الطائي

مقدمة: من فوضى العولمة إلى أفق جديد

لم يعد العالم اليوم أسيرًا للنظام الأحادي القطبية الذي فرضته الولايات المتحدة بعد انهيار الاتحاد السوفيتي. فالأحداث الأخيرة، مثل اجتماع قادة الصين وروسيا وكوريا الشمالية في بكين، ليست مجرد مناسبات بروتوكولية، بل إشارات صريحة إلى أفول هيمنة القطب الواحد وصعود نظام متعدد الأقطاب.
لكن هذا التحول الجيوسياسي، رغم أهميته، لا يكفي بحد ذاته لخلق عالم أكثر عدلاً. فالعولمة الحالية – التي أسميها العولمة المنفلتة عمّقت الفجوة بين الأغنياء والفقراء، همشت الهويات، وجعلت الإنسان مجرد ترس في ماكينة السوق. هنا تبرز الحاجة إلى مشروع جديد: الحداثة الرابعة أو العولمة المؤنسنة.

أولاً: تركة العولمة المنفلتة

العولمة التي سادت منذ التسعينيات لم تكن إنسانية، بل كانت أداة لخصخصة العالم وتحويله إلى سوق مفتوح بلا ضوابط. أبرز مظاهرها:

  • تضخم الشركات العابرة للقارات حتى فاقت قوة دول بكاملها.
  • تفكيك الروابط الاجتماعية وتحويل الفرد إلى مستهلك معزول.
  • إشعال صراعات هوياتية (عرقية، دينية، طائفية) لإبقاء السوق في حالة سيولة دائمة.

هذه "الفوضى المعولمة" أفرزت نظامًا مأزومًا فاقدًا للشرعية، وأطلقت ردود أفعال مناوئة، كان اجتماع بكين أحد تعبيراتها.

ثانيًا: صراع العولمات.. شرقية وغربية

ما نشهده اليوم ليس صراع "خير ضد شر"، بل صدام عولمات:

  • عولمة غربية مهترئة: ما تزال تمتلك التفوق التكنولوجي والعسكري، لكنها تواجه انقسامًا داخليًا وتراجعًا أخلاقيًا.
  • عولمة شرقية صاعدة: ترفع شعار السيادة والتنمية، لكنها تقمع الحريات وتقدم بديلاً استبداديًا.

كلا النموذجين عاجزين عن حل المعضلات الكبرى: التوفيق بين العدالة والحرية، بين الهوية والإنسانية، بين التقدم المادي والسعادة الوجودية.

ثالثًا: ملامح الحداثة الرابعة – العولمة المؤنسنة

منذ عام 2000 طرحت مشروع الحداثة الرابعة بوصفها استجابة لأزمة العولمة. هذا المشروع لا ينحاز إلى محور ضد آخر، بل يقترح نموذجًا جديدًا يقوم على:

  1. العدالة الجذرية: إخضاع موارد العالم لخدمة الجميع، ودمج كفاءة السوق الرأسمالي مع العدالة الاجتماعية الاشتراكية.
  2. التعددية المحترمة: الحفاظ على الهويات الثقافية والدينية دون تسييسها أو تحويلها إلى أداة صراع.
  3. العلمانية المنضبطة: فصل الدين عن الدولة لحماية المجال العام وضمان المساواة، لا لإلغاء الدين أو إقصائه.
  4. حوكمة عالمية عادلة: إصلاح المؤسسات الدولية لتكون ممثلة للتعددية الجديدة، وتقييد سلطة الشركات العملاقة وفق معايير إنسانية وبيئية.

رابعًا: تعدد الأقطاب كفرصة

انهيار الأحادية القطبية وصعود التعددية ليس نهاية التاريخ، بل بدايته. إنه فرصة ذهبية لطرح مشروع العولمة المؤنسنة على الطاولة الدولية، تمامًا كما أصبحت "الحداثة"، و"ما بعد الحداثة"، و"العولمة الحالية" مشاريع تاريخية خاضت البشرية تجاربها. لكن هذه المرة يجب أن يكون المشروع القادم مشروعًا إنسانيًا شاملًا، يضع الإنسان – لا السوق ولا الدولة – في قلب العملية الحضارية.

خاتمة: المعركة الفكرية أولًا

المعركة القادمة ليست عسكرية فقط، بل فكرية بالأساس: من سيملك حق تعريف ملامح "ما بعد العولمة"؟
المطلوب من المثقفين والمفكرين اليوم ألا ينجروا وراء خطابات المحاور، بل أن يبلوروا بدائل حقيقية.
إن الحداثة الرابعة ليست حلمًا طوباوياً، بل ضرورة تاريخية؛ لأنها وحدها القادرة على عقلنة التعددية الجديدة وصياغة عولمة عادلة تُغني الفقراء، وتوحد الضعفاء، وتعيد للإنسان مكانته المركزية في عالم متصدع.

 

Towards a Fourth Modernity: Humanized Globalization Amid the Collapse of Unipolarity

By: Researcher Adnan Mahdi Al-Taie

Introduction: From Global Chaos to a New Horizon

The world is no longer captive to the unipolar system imposed by the United States after the collapse of the Soviet Union. Recent events—such as the summit in Beijing bringing together the leaders of China, Russia, and North Korea—are not mere protocol gatherings, but clear signals of the decline of unipolar hegemony and the rise of a multipolar world order.

Yet this geopolitical shift, while significant, is not enough to create a more just world. The globalization of the past decades, what I call unrestrained globalization—has deepened the gap between rich and poor, marginalized identities, and reduced the human being to a cog in the machinery of the market. Here arises the urgent need for a new project: the Fourth Modernity, or humanized globalization.

I. The Legacy of Unrestrained Globalization

The globalization that emerged in the 1990s was far from humane; it was an instrument for privatizing the world and transforming it into an open market without limits. Its main features included:

  • The rise of transnational corporations whose power surpassed that of entire states.
  • The dismantling of social solidarity, reducing individuals to isolated consumers.
  • The fueling of identity conflicts (ethnic, religious, sectarian) to keep markets in perpetual flux.

This “chaotic globalization” produced a crisis-ridden system, stripped of legitimacy, and sparked counter-reactions—the Beijing summit being one manifestation.

II. The Clash of Globalizations: East and West

What we witness today is not a battle of “good versus evil,” but rather a clash of globalizations:

  • A decaying Western globalization: still holding technological and military superiority yet suffering from internal polarization and declining moral legitimacy.
  • A rising Eastern globalization: presenting itself as a counterweight based on sovereignty and development but suppressing freedoms and offering an authoritarian alternative.

Both models fail to answer humanity’s essential questions: How to reconcile justice with freedom? Identity with universal belonging? Material progress with existential fulfillment?

III. The Fourth Modernity: Humanized Globalization

Since the year 2000, I have proposed the project of Fourth Modernity as a response to the crisis of globalization. This project does not side with one pole against another; it envisions an entirely new model built on:

  1. Radical justice: subjecting the world’s resources to the service of all, combining the efficiency and innovation of the capitalist market with the social solidarity of socialism.
  2. Respect for pluralism: preserving cultural and religious identities without politicizing or weaponizing them.
  3. Disciplined secularism: separating religion from the state, not to abolish religion, but to protect the public sphere and ensure equality among all citizens regardless of belief.
  4. Fair global governance: reforming international institutions to reflect the new multipolar reality, while curbing the unchecked power of corporations through ethical and environmental standards.

IV. Multipolarity as an Opportunity

The collapse of unipolarity and the rise of multipolarity does not mark the “end of history,” but its rebirth. It is a golden opportunity to place the project of humanized globalization on the global agenda—just as modernity, postmodernity, and current globalization became historical paradigms through which humanity has journeyed.

This time, however, the next project must be truly human-centered, with the individual—not the market nor the state—at the heart of civilization.

Conclusion: The Intellectual Battle Comes First

The coming struggle is not merely military, but primarily intellectual: who will define the contours of “post-globalization”?

Intellectuals and thinkers must resist falling into the rhetoric of power blocs and instead articulate genuine alternatives.
The Fourth Modernity is not a utopian dream, but a historical necessity—because only such a model can rationalize the emerging multipolarity and build a just globalization that enriches the poor, empowers the weak, and restores the centrality of the human being in a fractured world.

 

 

 

 

 

 

 

تعليقات

المشاركات الشائعة من هذه المدونة

العربية واللغات الأخرى: تفوق لغوي أم تأثر متبادل؟

العنوان: بين العقل والعدم: رحلة فلسفية وعلمية لإثبات وجود الله

التقسيم البشري على أساس أولاد نوح: دراسة نقدية